Η Ελλάδα εντάχθηκε επίσημα στην πρωτοβουλία Pax Silica, μετά την υπογραφή της σχετικής διακήρυξης στο Στέιτ Ντιπάρτμεντ από τον πρέσβη της Ελλάδας στην Ουάσιγκτον, Αντώνη Αλεξανδρίδη, και τον υφυπουργό Εξωτερικών των ΗΠΑ αρμόδιο για την Οικονομική Ανάπτυξη, την Ενέργεια και το Περιβάλλον, Τζέικομπ Χέλμπεργκ.
Η Pax Silica αποτελεί νέα στρατηγική πρωτοβουλία της αμερικανικής κυβέρνησης, με στόχο την ενίσχυση της συνεργασίας μεταξύ συμμάχων και εταίρων σε κρίσιμους τομείς όπως η τεχνητή νοημοσύνη, οι ημιαγωγοί, τα κρίσιμα ορυκτά, η ενέργεια και οι ψηφιακές υποδομές.
Στην Ουάσιγκτον, η πρωτοβουλία εντάσσεται στη συνολική στρατηγική των Ηνωμένων Πολιτειών για τη δημιουργία ασφαλών αλυσίδων εφοδιασμού σε τεχνολογίες υψηλής στρατηγικής σημασίας και για τη μείωση της εξάρτησης των δυτικών οικονομιών από την Κίνα.
Μαζί με την Ελλάδα, στην Pax Silica προσχώρησαν επίσης η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Γερμανία και η Ολλανδία, ενώ ήδη συμμετέχουν χώρες όπως η Ιαπωνία, η Νότια Κορέα, η Σιγκαπούρη, η Αυστραλία, το Ισραήλ, το Ηνωμένο Βασίλειο, η Ινδία, το Κατάρ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.
Η ελληνική συμμετοχή συνδέεται με τις πρωτοβουλίες που προωθεί η χώρα στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και των ψηφιακών υποδομών. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσονται τόσο η σχεδιαζόμενη επένδυση της ΔΕΗ για τη δημιουργία μεγάλου data center στην Κοζάνη σε συνεργασία με αμερικανικό hyperscaler, όσο και η ανάπτυξη του υπερυπολογιστή «ΔΑΙΔΑΛΟΣ» στο Λαύριο.
Η πρώτη Σύνοδος της Pax Silica θα πραγματοποιηθεί στις 25 και 26 Ιουνίου στην Ουάσιγκτον, με τη συμμετοχή κυβερνητικών εκπροσώπων και στελεχών εταιρειών που δραστηριοποιούνται στους τομείς της τεχνητής νοημοσύνης και των τεχνολογιών αιχμής.