Με εντατικούς ρυθμούς προχωρά η κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, την ώρα που η κυβέρνηση θέτει ως απόλυτη προτεραιότητα την επέκταση του δικτύου προς τη Γλυφάδα, προκειμένου να συνδεθεί απευθείας με τη μεγάλη αστική ανάπλαση του Ελληνικού. Η συγκεκριμένη επέκταση προβλέπει, μάλιστα, δύο διακριτούς κλάδους – έναν προς την Άνω Γλυφάδα και έναν προς το κέντρο της πόλης μέσω Ελληνικού – κάτι που θα συμβεί για πρώτη φορά σε μία γραμμή του αθηναϊκού Μετρό.
Στο βασικό έργο της Γραμμής 4, οι δύο μετροπόντικες βρίσκονται ήδη σε προχωρημένο στάδιο. Ο ΤΒΜ «Νίκη», που ξεκίνησε από το Άλσος Βεΐκου, έχει διανοίξει περίπου 2,6 χιλιόμετρα σήραγγας, έχοντας περάσει τον σταθμό Ελικώνος και προσεγγίζοντας την Κυψέλη. Μετά τις απαραίτητες εργασίες συντήρησης, θα συνεχίσει προς τα Δικαστήρια και στη συνέχεια προς Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία και Κολωνάκι, με την ολοκλήρωση της διαδρομής να τοποθετείται έως τα τέλη του 2026 στον Ευαγγελισμό.
Παράλληλα, ο δεύτερος μετροπόντικας, «Αθηνά», που ξεκίνησε από την Κατεχάκη, έχει ήδη κατασκευάσει περίπου 4,5 χιλιόμετρα σήραγγας, περνώντας τον σταθμό Καισαριανή και κατευθυνόμενος προς τον νέο σταθμό Ευαγγελισμός, όπου αναμένεται να ολοκληρώσει την αποστολή του στις αρχές του 2026. Και στις δύο περιπτώσεις, οι μετροπόντικες διέρχονται από τους μελλοντικούς σταθμούς χωρίς να έχουν ακόμη διανοιχθεί, ώστε να κερδηθεί πολύτιμος χρόνος.
Τα έργα κατασκευής σταθμών βρίσκονται σε εξέλιξη σε μεγάλο μέρος της γραμμής, από το Άλσος Βεΐκου και το Γαλάτσι έως την Κυψέλη, την Ακαδημία, το Κολωνάκι, τη Ζωγράφου, την Καισαριανή και τα Ιλίσια, ενώ πρόσφατα παραδόθηκαν στον ανάδοχο και οι σταθμοί Εξάρχεια και Ζωγράφου. Σε ορισμένα σημεία, ωστόσο, υπάρχουν καθυστερήσεις λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων, τεχνικών ζητημάτων ή προσφυγών, όπως στον Ευαγγελισμό.
Με βάση το ισχύον χρονοδιάγραμμα και εφόσον δεν προκύψουν απρόβλεπτες δυσκολίες, η ολοκλήρωση της Γραμμής 4 προβλέπεται για τα τέλη του 2029.
Την ίδια στιγμή, σε τροχιά υλοποίησης βρίσκεται και η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, μήκους περίπου 4 χιλιομέτρων, με τρεις νέους σταθμούς (Παλατιανή, Ίλιον, Άγιος Νικόλαος). Το έργο περιλαμβάνει και την επέκταση του αμαξοστασίου στον Ελαιώνα, καθώς και τον εκσυγχρονισμό κρίσιμων ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων των Γραμμών 2 και 3, χωρίς να διακοπεί η λειτουργία τους. Η έναρξη της κατασκευής τοποθετείται στο 2027, με ορίζοντα ολοκλήρωσης τα πέντε χρόνια.
Σε επίπεδο στρατηγικού σχεδιασμού, η Γραμμή 4 δεν περιορίζεται στο αρχικό τμήμα Άλσος Βεΐκου – Γουδή, αλλά προβλέπεται να αναπτυχθεί σε σχήμα «U», συνδέοντας Γαλάτσι, κέντρο Αθήνας και Μαρούσι, με συνολικό μήκος άνω των 38 χιλιομέτρων και 35 σταθμούς. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην επέκταση προς τα βόρεια προάστια μέσω της λεωφόρου Κηφισίας, ώστε να αντιμετωπιστεί το έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα της περιοχής, καθώς και στη μελλοντική επέκταση προς Πετρούπολη.
Στον νότιο τομέα, η επέκταση προς Γλυφάδα παραμένει κομβικής σημασίας, καθώς θα ενισχύσει τη διασύνδεση με το Ελληνικό και θα αλλάξει τον συγκοινωνιακό χάρτη της περιοχής. Το έργο βρίσκεται ακόμη σε φάση μελετών και αναζήτησης χρηματοδότησης, όπως και οι περισσότερες μελλοντικές επεκτάσεις.
Σύμφωνα με τον συνολικό σχεδιασμό, στόχος είναι η Αθήνα να ξεπεράσει για πρώτη φορά τους 100 σταθμούς Μετρό τα επόμενα χρόνια, με τρεις επεκτάσεις να ξεχωρίζουν ως προτεραιότητες: η Γραμμή 2 προς Ίλιον, η Γραμμή 2 προς Γλυφάδα με διπλό κλάδο και η Γραμμή 4 προς Μαρούσι και την Εθνική Οδό.