Οι νέες τιμές για τα όρια των ρύπων και οι τιμές των αυτοκινήτων

Οι νέες τιμές για τα όρια των ρύπων και οι τιμές των αυτοκινήτων
Ενημερώθηκε: 28/08/19 - 03:09
Του Πέρη Χαλάτση

Κατά το πρώτο εξάμηνο του 2019 η ευρωπαϊκή αγορά στο χώρο του αυτοκινήτου έχει χάσει 3.1% . Οι αγοραστές βλέπουν να ανεβαίνουν οι τιμές των αυτοκινήτων και είναι επιφυλακτικοί. Δεν ξέρουν τι θα γίνει αύριο.

 Έχουν μπερδευτεί με τα  νέα όρια των ρύπων.

Δεν έχουν καταλάβει ποια είναι η διαφορά ανάμεσα στον παλιό κύκλο μέτρησης ρύπων και κατανάλωσης (NEDC) και τον νέο (WLTP) που ξαφνικά -στο ίδιο αυτοκίνητο- αλλάζει τις τιμές μέτρησης και θα προκαλέσει κατά συνέπεια πιέσεις για υψηλότερες τιμές στα αυτοκίνητα.

Οι αυστηροί κανονισμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά τη μείωση  του διοξειδίου του άνθρακα γίνονται ολοένα και αυστηρότεροι δημιουργώντας πονοκέφαλο στις αυτοκινητοβιομηχανίες. Τα όρια των ρύπων που θεωρητικά είναι χαμηλά, από την επόμενη χρονιά πρέπει να κατέβουν ακόμη χαμηλότερα. Όποιος κατασκευαστής δεν θα τα καταφέρει να επιτύχει αυτά τα όρια θα κληθεί να πληρώνει υψηλότατα πρόστιμα. 

Θα προσπαθήσω να σας εξηγήσω όσο πιο απλά γίνεται τι αλλαγές πρόκειται να επιφέρει η νέα αυτή πραγματικότητα. Και θα περιοριστώ στη δική μας αγορά όπου εμείς πληρώνουμε εκτός των άλλων τέλος ταξινόμησης και τέλη κυκλοφορίας .

Τι αλλαγές αναμένονται

 

Η αγορά του αυτοκινήτου στην Ευρώπη δέχεται συνεχείς πιέσεις από τις οδηγίες που αφορούν τα όρια ρύπων και οι οποίες γίνονται συνεχώς και αυστηρότερες. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες είναι υποχρεωμένες να επενδύουν τεράστια ποσά, αφενός για να εξελίσσουν τους σημερινούς κινητήρες τους ώστε να εκπέμπουν όσο το δυνατόν χαμηλότερους ρύπους, αλλά παράλληλα να αναπτύσσουν νέες μορφές κινητήρων με πολύ χαμηλούς – ή στην περίπτωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων – μηδενικούς ρύπους. 

Και αν αυτός είναι ένας παράγοντας που προκαλεί πιέσεις για αυξημένες τελικές τιμές στα αυτοκίνητα, ο νέος κύκλος μέτρησης ρύπων και κατανάλωσης – WLTP – είναι ο δεύτερος παράγοντας που αυξάνει τις πιέσεις και τις τιμές.

Ειδικότερα, για τον κύκλο WLTP, με απλά λόγια οι μετρήσεις παράγουν υψηλότερες τιμές ρύπων για όλα τα αυτοκίνητα πλην των ηλεκτρικών. Δηλαδή, το ίδιο αυτοκίνητο, για το οποίο μέχρι σήμερα οι μετρήσεις προέκυπταν από τον κύκλο μέτρησης NEDC, με τον νέο τρόπο μέτρησης (WLTP) θα καταγράφονται υψηλότερες τιμές ρύπων. Το αυτοκίνητο παραμένει ίδιο, δηλαδή οι ρύποι παραμένουν ίδιοι στην ουσία, όμως η αλλαγή του τρόπου μέτρησης θα καταγράφει υψηλότερες τιμές κυρίως για τα CO2.

Οι συνέπειες της αλλαγής αυτής έχουν να κάνουν με τις τελικές τιμές που θα καλείται να πληρώσει ο καταναλωτής. Δεδομένης της πολυπλοκότητας που παρουσιάζει το ελληνικό φορολογικό σύστημα, ας δούμε τι πρόκειται να συμβεί με ένα παράδειγμα.

Ένα αυτοκίνητο που σήμερα έχει Λιανική Τιμή Προ Φόρων (ΛΤΠΦ) 18.000 ευρώ, και εκπομπές CO2 με τον σημερινό κύκλο (NEDC) 110 gr/km, επιβαρύνεται με Τέλη Ταξινόμησης 2.880 ευρώ. Το ίδιο ακριβώς αυτοκίνητο, με τον νέο κύκλο μέτρησης WLTP θα έχει αύξηση στους μετρούμενους ρύπους. Αν πχ οι εκπομπές CO2 γίνουν 130 gr/km, τότε τα Τέλη ταξινόμησης θα γίνουν 3.168 ευρώ (αύξηση 288 ευρώ). Ή εάν πχ  οι εκπομπές CO2 γίνουν 150 gr/km, τότε τα Τέλη ταξινόμησης θα αυξηθούν ακόμα περισσότερο, στα 3.456 ευρώ (αύξηση 576 ευρώ).  

Και αυτό είναι μόνο το ένα σκέλος. Αυξήσεις θα προκύψουν και στα Τέλη Κυκλοφορίας. Στο ίδιο παράδειγμα, το παραπάνω αυτοκίνητο σήμερα πληρώνει 108 ευρώ ετήσια τέλη. Αν οι εκπομπές CO2 γίνουν 130 gr/km, τότε τα Τέλη κυκλοφορίας θα γίνουν 156 ευρώ ή εάν  οι εκπομπές CO2 γίνουν 150 gr/km, τότε τα Τέλη κυκλοφορίας του θα γίνουν 278 ευρώ.

Σύμφωνα με την οδηγία της Ευρώπης οι αλλαγές ξεκινούν από την 1η Σεπτεμβρίου και αφορούν αποκλειστικά τα καινούργια αυτοκίνητα που πληρούν τις πιο σύγχρονες προδιαγραφές για την προστασία του περιβάλλοντος.

Στην Ελλάδα ευτυχώς θα έχουμε παράταση στην φορολογική εφαρμογή των νέων τιμών μέχρι 1/3/2020. Το αρμόδιο υπουργείο στην Ελλάδα μόλις ανακοίνωσε ότι θα εξακολουθούν οι εκτελωνισμοί να γίνονται με το σύστημα NEDC. Θα ισχύει δηλαδή ο παλιός κύκλος μέτρησης στον υπολογισμό του εκτελωνισμού, και άρα θα συνεχίσουν να ισχύουν οι σημερινές χαμηλές τιμές. Με δύο λόγια θα δοθεί παράταση στο θέμα των πέναλτι.  

Είναι πράγματι περίπλοκος ο τρόπος υπολογισμού στις ταξινομήσεις. Με το νέο σύστημα οι τιμές θα πάρουν την ανηφόρα και για το πρώτο διάστημα οι πωλήσεις θα πάρουν την κατηφόρα.

ΤΑΚΗΣ ΘΕΟΧΑΡΑΚΗΣ

 

Για να έχουμε μια καλύτερη εικόνα ζητήσαμε από τον κ. Τάκη Θεοχαράκη, Αντιπρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο Nissan στην Ελλάδα να μας εξηγήσει πως βλέπει το θέμα των αλλαγών . Και τι θα κάνει ο ΣΕΑΑ  δεδομένου ότι αυτές οι αλλαγές φέρνουν αυξήσεις οι οποίες επιβαρύνουν τους καταναλωτές. 

«Είναι αλήθεια ότι με το νέο σύστημα υπάρχει μια αύξηση στις τιμές των αυτοκινήτων αφού ο ΤΤ επιβαρύνει τον καταναλωτή. Προσπαθούμε να υπερνικήσουμε τις δυσκολίες που φέρνει η φορολογική επίδραση του WLTP  στους νέους αγοραστές. Το καλό είναι ότι η σημερινή Κυβέρνηση ακούει με προσοχή τα προβλήματα που προκύπτουν με το νέο τρόπο μέτρησης των ρύπων. Στόχος μας είναι να βοηθήσουμε τους νέους αγοραστές. Σίγουρα θα προσπαθήσουμε για το καλύτερο.

Πέρα από τις προσπάθειες αυτές όμως θεωρώ πως είναι πολύ σημαντικό οι αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεχίσουν την διαρκή εξέλιξη, προσφέροντας αυτοκίνητα και τεχνολογίες που θα επιφέρουν συνεχώς χαμηλότερους ή και μηδενικούς ρύπους.

Όπως γνωρίζετε η Nissan έχει επενδύσει αρκετά εκατομμύρια ευρώ για την προστασία του περιβάλλοντος και δίνει  μεγάλη βαρύτητα στις νέες τεχνολογίες της Ευρώπης. Είναι μάλιστα πρωτοπόρος στο θέμα της ηλεκτροκίνησης, καθώς ήδη διαθέτει το LEAF, το ηλεκτρικό αυτοκίνητο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις παγκοσμίως, ενώ στην Ελλάδα, εκτός από το LEAF το οποίο έχει ξεκινήσει να πωλείται από την άνοιξη του 2018, συνεχώς διευρύνουμε την γκάμα των ηλεκτρικών μας αυτοκινήτων. Σύντομα ξεκινάμε την διάθεση του αμιγώς ηλεκτροκίνητου eNV200 ως επιβατικό και ως van, ενώ πολύ σύντομα θα παρουσιαστούν και άλλα μοντέλα που θα ενσωματώνουν την νέα τάση στους ηλεκτρικούς κινητήρες».