ΣτΕ: Απόφαση για το επίδομα 3ου παιδιού σε υπηκόους κρατών εκτός ΕΕ

 
ΣτΕ: Απόφαση για το επίδομα 3ου παιδιού σε υπηκόους κρατών εκτός ΕΕ

Πηγή Φωτογραφίας: eurokinissi

Ενημερώθηκε: 11/04/16 - 09:04

Τι ισχύει για το επίδομα 3ου παιδιού, όταν η μητέρα ζει στην Ελλάδα και είναι υπήκοος κράτους εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ αντιθέτως ο πατέρας προέρχεται από χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης;

Την λύση στο γρίφο έδωσε το Συμβούλιο της Επικρατείας με την υπ' αριθμ. 873/2016 απόφαση του Α' Τμήματος, με την οποία καθορίζονται οι όροι και οι προϋποθέσεις χορήγησης επιδόματος 3ου παιδιού από τον ΟΓΑ. Η απόφαση δεν είναι οριστική, καθώς λόγω μείζονος σπουδαιότητας το θέμα παραπέμφθηκε στην 7μελή σύνθεση του τμήματος για οριστική κρίση. Αν και η χορήγηση του επίμαχου επιδόματος έχει διακοπεί από το 2012 με νόμο,υπάρχουν δεκάδες εκκρεμείς δίκες, για τις οποίες η εν λόγω απόφαση θα αποτελέσει πιλότο.

Συγκεκριμένα, ενώπιον του ΣτΕ προσέφυγε μία υπήκοος Μολδαβίας, κάτοχος δελτίου διαμονής μέλους οικογένειας πολίτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο σύζυγός της κατάγεται από τη Ρουμανία και διαθέτει άδεια παραμονής στην Ελλάδα ενώ μαζί έχουν αποκτήσει τρία παιδιά που γεννήθηκαν στην Αθήνα.

Ο ΟΓΑ είχε απορρίψει το αίτημα χορήγησης του επιδόματος 3ου παιδιού με την αιτιολογία ότι η μητέρα είναι υπήκοος κράτους εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης και τα παιδιά της δεν έχουν ελληνική υπηκοότητα.

Το Α' τμήμα του ΣτΕ έκρινε ότι «οι διατάξεις των νόμων 1892/1990, 3454/2006 και 3631/2008 που απέκλειαν την χορήγηση του επιδόματος τρίτου παιδιού στην μητέρα υπήκοο τρίτου κράτους που έχει παιδιά υπηκοότητας κράτους μέλους της Ε.Ε., αντίκεινται στις διατάξεις του δικαίου της Ε.Ε. και είναι ανίσχυρες και μη εφαρμοστέες για το λόγο αυτό».

Επιπλέον οι δικαστές έκριναν ότι σύμφωνα με την Συνθήκη Λειτουργίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης απαγορεύεται κάθε διάκριση λόγω ιθαγένειας και ότι πολίτης της Ένωσης είναι κάθε πρόσωπο που έχει την υπηκοότητα ενός κράτους μέλους. Σε άλλο σημείο αναφέρουν ότι η ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων συνεπάγεται κατάργηση κάθε διάκρισης λόγω ιθαγένειας μεταξύ των κρατών μελών, όσον αφορά την απασχόληση, την αμοιβή και τους άλλους όρους εργασίας.

Ακόμη, όπως αναφέρει το ΣτΕ, η Ρουμανία εντάχθηκε στην Ε.Ε. από την 1ηΙανουαρίου 2007 και οι Ρουμάνοι πολίτες θεωρούνται «άμεσα ως υπήκοοι της Ευρωπαϊκής Ένωσης, οι δε σύζυγοι και τα τέκνα αυτών, εάν μεν είναι υπήκοοι τρίτων κρατών, αντιμετωπίζονται ως αλλοδαποί μέλη οικογένειας πολίτη της Ε.Ε., ενώ αν είναι Ρουμάνοι αντιμετωπίζονται άμεσα ως υπήκοοι της Ε.Ε.

Επιπλέον στην απόφαση αναφέρεται ότι σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Δικαιωμάτων του Ανθρώπου και το Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της Ε.Ε., «κοινωνικά πλεονεκτήματα και οικογενειακές παροχές πρέπει να χορηγούνται στην οικογένεια νομίμως διαμένοντος και εργαζομένου στην Ελλάδα πολίτη της Ε.Ε., ακόμα και αν η κατ΄ αρχήν «δικαιούχος» των επιδομάτων αυτών μητέρα της οικογένειας είναι υπήκοος τρίτου κράτους, εφόσον τυχόν άρνηση χορήγηση των παροχών αυτών, θέτει σε δυσμενέστερη θέση τα πιο πάνω μέλη της οικογένειας που είναι πολίτες της Ένωσης σε σχέση με τα μέλη οικογένειας Έλληνα πολίτη, αποτελούμενη από παιδιά που έχουν την ελληνική υπηκοότητα».