Εορτολόγιο: Ποιοι γιορτάζουν σήμερα 22 Ιανουαρίου 2021

Άγιος Αναστάσιος ο Πέρσης
Ενημερώθηκε: 22/01/21 - 01:47

Εορτολόγιο - Βίοι Αγίων: Σήμερα, 22 Ιανουαρίου η Εκκλησία μας εορτάζει την μνήμη τωνΤιμοθέου Αποστόλου επισκόπου και μάρτυρος, Οσιομάρτυρος Αναστασίου του Πέρσου, Γεωργίου επισκόπου Δεβελτού, Μανουήλ μητροπολίτου Αδριανουπόλεως και Πέτρου αρχιερέως, Λέοντος επισκόπου Νικαίας, Παρόδου πρεσβυτέρου, Λέοντος και Ιωάννου των στρατηγών, Γαβριήλ και Σιωνίου, Οσίου Ιωσήφ (Σαμάκου) ηγιασμένου, του εξ Αζοκεράμου της Κρήτης και νυν εν Ζακύνθω.

Σήμερα γιορτάζουν οι: Αναστάσιος, Ανέστης και Αναστασία (όσοι έχουν επιλέξει να μη γιορτάζουν την Κυριακή της Ανάστασης), Τιμόθεος (Τίμος), Τιμοθέη (Τίμη).

Άγιος Αναστάσιος ο Πέρσης που λειψανά του φυλάσσονται  και στη μονή Προυσσού.

Τα λειψανά του φυλάσσονται και τιμούνται  σε Ρώμη, Βενετία, Άγιο Όρος, Προυσσό, αλλά και Αγία Πετρούπολη. Στην χώρα μας πολλοί που φέρουν το όνομα Αναστάσιος αντί για το Πάσχα έχουν επιλέξει να γιορτάζουν στις 22 Ιανουαρίου.

Ο Άγιος Αναστάσιος γεννήθηκε στην Περσία τον 7ο αιώνα μ.Χ. (η ακριβής ημερομηνία είναι άγνωστη) όταν ήταν βασιλιάς των Περσών ο Χοσρόης Β' και αυτοκράτορας στο Βυζάντιο ο Ηράκλειος. Γεννήθηκε στο χωριό Ραζήχ της επαρχίας Ρασνουνί και ήταν γιος του μάγου Βαβ και αρχικά ονομαζόταν Μαγουνδάτ (κατ' άλλους Μαζοενδάτ).

Όταν το 614 μ.Χ. οι Πέρσες κυρίευσαν τα Ιεροσόλυμα πήραν μαζί τους τον Τίμιο Σταυρό. Λόγω των πολλών θαυμάτων που έγιναν στην Περσία από τον Τίμιο Σταυρό, πολλοί Πέρσες ενδιαφέρθηκαν να γνωρίσουν την νέα θρησκεία, μεταξύ αυτών και ο Μαγουνδάτ. Γι' αυτό πήγε στα Ιεροσόλυμα, όπου βαπτίσθηκε και εκάρη μοναχός στη Μονή του Αββά Ιουστίνου και μετονομάσθηκε Αναστάσιος.

Μετά τη βαπτισή του πήγε στην Καισαρεία, όπου ο τοπικός διοικητής Μαρζαβανά πληροφορήθηκε ότι είναι χριστιανός και αφού δεν κατάφερε να τον μεταπείσει διέταξε τον βασανισμό του. Μετά από πολλά βασανιστήρια οι ειδωλολάτρες τον αποκεφάλισαν. Το μαρτύριό του έγινε το 628 μ.Χ. με άλλους 70 Χριστιανούς Μάρτυρες.

Από την Καισάρεια τα λείψανα του μεταφέρθηκαν στην Ιταλία. Και αυτή η εξέλιξη έχει τρείς τουλάχιστον εκδοχές.

Σύμφωνα με την πρώτη, την οποία δέχεται και ο Άγγλος ιστοριογράφος Όσιος Βέδας ο Αιδέσιμος, τα Λείψανα μεταφέρθηκαν στη Ρώμη κατά την βασιλεία του Ηρακλείου και κατατέθηκαν στην Ελληνική Μονή των Τριών Πηγών. 

Η δεύτερη δέχεται μεταφορά των Λειψάνων στην Κωνσταντινούπολη, επίσης κατά την βασιλεία του Ηρακλείου, απ’ όπου η Κάρα μεταφέρθηκε στη Ρώμη επί των ημερών του Ελληνικής καταγωγής και πιθανώς Ιεροσολυμίτου Πάπα Θεοδώρου Α’ (642 – 649 μ.Χ.).  

Η Τρίτη τέλος παράδοση (Βενετική), δέχεται ότι τα Λείψανα μετέφερε στην Κωνσταντινούπολη ο Ηράκλειος, απ’ όπου το 1204 μ.Χ. τα αφαίρεσε ο Δόγης Ερρίκος Δάνδολος και τα κατέθεσε στο Ναό της Αγίας Τριάδος Βενετίας.

Σήμερα τα φυλασσόμενα στον ρωμαιοκαθολικό Ναό του Αγίου Φραγκίσκου της Αμπέλου Λείψανα, έχουν την μορφή ακέφαλου σώματος, συναρμολογημένου μέσα σε στολή της εποχής.

Ο Σοφρώνιος Ευστρατιάδης, Μητροπολίτης Λεοντοπόλεως, δέχεται ότι κάποιος Ρωμαίος Επίσκοπος μετέφερε τα Λείψανα στην Καισάρεια της Παλαιστίνης (αυτά μεταφέρθηκαν στη συνέχεια στην Κωνσταντινούπολη) και την Κάρα στη Ρώμη όπου και σήμερα φυλάσσεται.

Ανεξάρτητα από το πώς έφτασαν στη Ρώμη ηΚάρα και μέρος των Ιερών Λειψάνων του Αγίου βρίσκονται στη ρωμαιοκαθολική Μονή «Tre Fontane» Ρώμης.

Επίσης τμήματα των Ιερών Λειψάνων του Αγίου βρίσκονται στον ρωμαιοκαθολικό Ναό του Αγίου Φραγκίσκου της Αμπέλου Βενετίας, στις Μονές Εσφιγμένου Αγίου Όρους και Προυσού Ευρυτανίας και στη Λαύρα Αγίου Αλεξάνδρου Νέβσκι Αγίας Πετρουπόλεως.